Nuku yö ulkona

Suomen luonnon päivää vietettiin kesäisissä keleissä 27.8.2022. Yksi Suomen luonnon päivän teemoista oli nuku yö ulkona. Uskoakseni monet Suomalaiset toteuttivat tätä päivän teemaa Venetsialaisten vieton ohessa. Somessa oli paljon kuvia terasseille, pihoille ja metsiin pystytetyistä teltoista ja riippukeinuista yms. joissa ihmiset nukkuivat. Myös me toteutimme tätä teemaa, kuten melkein joka viikko – nukkumalla Teslassa.

Reissukohteen valinta

Alkuviikosta jo mielessä pyöri, että johonkin kauemmas olisi kiva lähteä reissuun. Reissun kohde oli täysin epäselvä vielä perjantainakin. Pidin etätyöpäivän sillä ajatuksella, että pääsemme heti pakkaamaan auton ja lähtemään johonkin, kun Sami pääsee töistä. Reissukohteen valinta osoittautui erittäin hankalaksi. Kriteereinä oli, että Teslan superille (eli laturille) piti päästä, kun edellisillan kirkkovenesoutu (kyllä, kokeilin kirkkovenesoutua) meni niin myöhäiseksi, ettei autoa kerennyt ladata matkalla. Sähköauton lataaminen onnistuu kyllä kotonakin, mutta emme kauheasti ole tätä kotilatausta hyödyntäneet, kun meidän Tessukkaan kuuluu ilmaiset lataukset Teslan latureissa. Kyseisiä latureita on onneksi ruvennut ilmestymään Suomeenkin oikein hyvällä tahdilla ja nyt lähimmät meiltä ovat Vierumäellä ja Mikkelissä. Toki lataamaan pystyy missä tahansa muuallakin, mutta jos tällainen ilmainen mahdollisuus on, miksi emme hyödyntäisi sitä.

Loppupeleissä päätimme lähteä Kuopioon. Kuopiossa oli parhaillaan menossa frisbeegolfin Pro Tourin osakilpailut. Katsoimme, onko kisassa tuttuja ja sattumoisin yksi paikallinen nimi sieltä löytyikin. Lähdimme siis tämän osallistujan peliä katsomaan.

Nyt kun olimme valinneet suunnan, piti miettiä, millaisella varustelulla lähdemme liikenteeseen. Varustelun valintaan vaikutti oleellisesti myös yöpaikasta saatavat palvelut. Eli pohdinnassa oli, otetaanko mukaan iso teltta, pieni teltta vai otetaanko telttaa ollenkaan. Päädyimme lopputulokseen ”ei telttaa ollenkaan” eli ottamaan mukaan sellaiset tavarat, että saamme ne siirrettyä yöksi etupenkille. Pakkasimme kuitenkin varmuuden vuoksi mukaan pikkuteltan, jos vaikka arviomme tavaramäärästä pettää. Ei pettänyt.

Lähdimme ajelemaan kohti Kuopiota matkan varrella pysähtyen Mikkelissä. Matkalla katselimme eri yöpymisvaihtoehtoja ja päädyimme Joroisiin SFC-Jokirantaan. Olimme olleet tällä samaisella leirintäalueella pari vuotta sitten talvella paukkupakkasilla. (Talviseikkailusta voit lukea täältä.) Olimme perillä vasta noin klo 20, joten saunavuoro oli kerennyt mennä ohi, mutta pääsimme siellä joka tapauksessa suihkuun ja iltapalaksi paistoimme makkarat grillikodassa. Suihkun ja syömisen jälkeen ei paljon muuta jaksanut miettiä kuin nukkumaan pääsyä. Siirtelimme tavarat etupenkille ja kömmimme ”sänkyyn.” Sänkynä meillä siis on Jyskistä ostettu paksu vaahtomuovipatja, joka on leikattu nukkumatilan muotojen mukaan. Patjoihin liittyen voisin kertoa pienen koosteen, miten tähän viimeisimpään ratkaisuun on päästy.

Patjan valinta (Tesla Model S)

Karavaanarina sitä on tottunut nukkumaan melko hyvässä sängyssä, omien tyynyjen ja peittojen alla, joten patjan valinta Teslaan on ollut hyvin monivaiheinen. Teslaan myydään myös valmista settiä, joka koostuu tasoittavasta pohjasta ja patjasta. Ajattelimme kuitenkin selvitä tekemällämme DIY -ratkaisulla.

Pohjana meillä on vanerista sahattu pohja, jolla tasoitetaan selkänojasta tuleva ”kynnys” sekä tuetaan pääpuolelta.

Aluksi siis kokeilimme esim. Kärkkäisellä myytävää ilmapatjaa, joka on tarkoitettu nimenomaan auton takakonttiin, kun penkit kaataa. Tämä ei oikein toiminut kahdelle henkilölle. Yksin nukkuessa sellainen ihan ok.

Versio kaksi oli sitten esim. Jyskissä myytävät taittuvat vieraspatjat. Leikkelimme ne oikeaan muotoon renkaiden kohdalta. Nämä toimivat jonkin aikaa, mutta enemmän käytettynä alkoivat painua kohdat, joihin eniten kohdistuu painetta. Laitoimme näiden alle ensiavuksi perinteiset makuualustat.

Versio kolme olikin sitten jo kunnollinen 120cm leveä ja noin 13cm paksu vaahtomuovipatja. Patjassa on vetoketjullinen päällinen, joten otimme sen pois ja leikkasimme taas oikeaan muotoon patjan reunat ja laitoimme päällisen takaisin. Tähän päälle vain lakana ja muut petivaatteet ja makuupaikka on suorastaan täydellinen. Tämä ratkaisu kuitenkin on sellainen, että pitää laittaa jo kotona valmiiksi, koska patjaa lähes mahdoton saada pieneen tilaan.

Lisäksi takasivuikkunoihin olemme ommelleet palat pimentävää verhokangasta, jotka on kiinnitetty imukupeilla ja tuulilasilla on ulkopuolelle laitettava ikkunapeite. Nyt toki syksyaikaan öisin on jo pitkään pimeää, mutta näin pimeällä takaikkuna paljastaakin kaiken ulospäin, kun sisällä on valit päällä.

Matka kohti Kuopiota jatkuu

Heräsimme aamulla noin 7 aikaan ja menimme aamiaiselle leirintäalueen yhteiskeittiöön. Normaalisti keittelemme aamukahvit trangialla joko teltassa tai jossain muualla auton läheisyydessä. Tälläkin kertaa meillä oli retkipöytä ja -tuolit mukana, mutta emme levittäneet niitä vain aamupalan vuoksi vaan valitsimme helpoimman ratkaisun. Aamupalaksi oli ihan vain leipää ja siihen liittyvät päälliset sekä kahvi, mutta miten ne maistuivatkaan niin hyvältä. Aamupalan jälkeen laitoimme auton reissukuntoon ja lähdimme kohti Kuopiota. Kävimme Kuopiossakin vähän latailemassa ennen Puijon frisbeegolfradalle menoa, kun emme taaskaan tienneet mihin siitä sitten jatkamme.

Päivä meni kävellessä Puijon frisbeegolfradan vaihtelevassa maastossa. Puijon frisbeegolfrata on tehty entisiin laskettelurinteisiin, joten korkeuseroja oli varsin kiitettävästi. Kolmisen tuntia radan kiertämiseen pelaajien pelejä katsellessa meni ja iltapäivän puolella lähdimme etsimään jotain ruokapaikkaa ja miettimään illan seuraavaa kohdetta. Kävimme läpi erilaisia mökkejä, hotelleja, kylpylöitä ja leirintäalueita, mutta vapaana olevat mökit olivat lähinnä leirintäalueiden mökkejä, jolloin meidän ei kannattanut maksaa mökistä, kun samat palvelut olisivat käytettävissä kuin telttapaikallakin ja kylpylät ja muut hotellit tuntuivat turhan kalliilta. Päädyimme siis toiseksikin yöksi samaan paikkaan Joroisille, jossa olimme edellisenkin yön. Tälle seuraavalle yölle sattuikin aivan mahtava keli. Lämmintä oli 25 asteen hujakoilla ja pilvet väistyivät auringon tieltä. Tällä kertaa kerkesimme yleisille saunavuoroille ja vielä istuskelemaan iltaa retkituolissa ja kodalla. Yötä kohden ilta viileni ja silloin olikin hyvä painua taas unten maille. Sunnuntaiaamuna lähdimme aikaisin taas liikkeelle ja olimme kotona puolilta päivin.

Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.