Kesäloma 2023 – Road Trip Eurooppaan

Osa 1

Kesäloman alkua oli taas odotettu kuin kuuta nousevaa. Tällä kertaa meillä oli kesälomaa koko heinäkuu. Itseasiassa Sami aloitti loman jo juhannukselta, mutta itse vasta viikkoa myöhemmin.

Meillä oli suuret suunnitelmat kesälomareissun suhteen, tällä kertaa olimme lähdössä Keski-Eurooppaan lähes joka vuotisen Norjan reissun sijaan. Tämä oli ainakin alkuperäinen suunnitelma. Suunnitelmista puheenollen, ne eivät koskaan meidän kohdalla pidä paikkaansa.

Reissua varten auton pakkailu kävi jo rutiinista. Jokaiselle laatikolle ja mukaan otettavalle tavaralle on jo meidän reissatessa muodostunut oma paikkansa, joten tavaroiden sijoittaminen kyytiin oli melko helppo homma. Mukaan otettavien tavaroiden määrän määrittelee se, miten ne saadaan yön ajaksi sijoitettua etupenkeille, koska takaosassa nukutaan.

Päivät 1-3

Ainoa asia, joka lomallemme oli etukäteen varattu, oli laivamatka Turusta Tukholmaan. Olimme varanneet yölaivan, jotta voimme nukkua hytissä ja syödä kunnon Buffet-aamiaisen, jotta voimme ajaa reippaasti Ruotsin läpi ekana päivänä. Varsinainen seikkailu alkoi vasta Tanskasta.

Matkalla Tukholmasta Malmöön, poikkesimme ihanalla ruusutarhalla Jonköpingissä. Kuvat puhukoot puolestani.

Ajettuamme Ruotsin läpi, ylitimme Juutinrauman sillan ja sukelsimme meren alle tunneliin ja siirryimme Tanskan puolelle. Tanskassa ohitimme Kööpenhaminan ja Roskilden, koska ne eivät tällä reissulla olleet pääkohteenamme, joten sinne sitten joskus paremmalla ajalla.

Olimme aamulla kuudelta lähteneet Tukholmasta liikenteeseen ja edenneet nyt noin 10 tuntia välillä pysähdellen latauksille ja muihin kivoihin paikkoihin, kuten em. ruusutarhaan. Päätimme etsiä leirintäalueen, jossa yöpyisimme. Kilometrejä ensimmäiselle ajopäivälle kertyi noin 7oo. Seuraavana päivänä lähtisimme kiertämään Tanskaa.

Ensimmäisen yön leiripaikka oli Skovly camping Tanskassa. Tällä leirintäalueella oli kivat puskilla rajatut paikat jokaiselle.

Tanskassa oli alkanut illan tullen tuulla melko voimakkaasti, joten grilliä ei edes ajateltu kaivavamme esiin. Onneksi leirintäalueen huoltotiloja löytyi riittävästi eli siellä oli mm. keittiötilat, jossa kokkailla. Muiden perusjuttujen lisäksi leirintäalueella oli myös uima-allas, joka varmasti vetää puoleensa ihmisiä silloin kun kelit sen sallii. Nyt ei tullut mieleenkään mennä allasalueelle tuulen vuoksi. Kävimme leirintäalueen kioskista ostamassa oluet, joimme ne, teimme ruokaa ja siirryimme lepäilemään autoon tuulensuojaan. Aamulla taas matka jatkui.

Skovly Camping

Aamu valkeni aurinkoisena, mutta tuuli oli entisestään vain yltynyt. Kuulimme uutisista, että myrskyn vuoksi muuallakin Euroopassa mm. lennot ovat olleet myöhässä. Tuulen nopeus Tanskassa oli säätiedotteen mukaan noin 15m/s. Tänään oli tarkoitus kiertää Tanska rannikoita pitkin. Lähdimme siis liikenteeseen ja seuraavaksi ylitimme Storebeltin sillan.

Nämä kaksi siltaa, jotka Tanskassa ylitimme olivat molemmat maksullisia ja maksoivat yhteensä noin 100€. Storebeltin sillan jälkeen olimme Odensessa ja siitä vielä ylitimme yhden sillan, jonka jälkeen olimme valinnan edessä – lähdemmekö kiertämään Tanskaa eli pohjoiseen päin vai lähdemmekö etelään kohti Saksaa ja Alankomaita. Valitsimme etelän.

Ajoimme toisen päivän aikana Saksaan ja ihastelimme matkalla pikkukyliä, niiden komeita tiilitaloja ja upeasti hoidettuja pihoja ja puutarhoja. Löysimme tiemme Eckernförden satamakaupunkiin. Siellä oli turisteille paljon nähtävää. Tuli tunne, että olisimme olleet kauempanakin etelän lomalla.

Jatkoimme matkaa Eckernförden jälkeen Kieliin päin ja etsimme leirintäalueen rannikolta. Yritimme ensin Grönwohld campingiin, mutta se oli jo aivan täynnä, joten ajoimme seuraavalle vastaantulevalle leirintäalueelle. Kohteeksi valikoitui Surendorf camping.

Tässä kohteessa telttapaikat olivat aikamoisessa rinteessä, mutta näkymät kyllä komeat. Kaikki tasaisimmat paikat oli varattu Glamping -teltoille. Kun auto oli saatu aseteltua edes jotenkiten suoraan, kaivoimme grillin esiin ja ryhdyimme ruoanlaittoon. Illalla kävimme vielä rannalla kävelemässä. Vesi oli niin kylmää, ettei kyllä lainkaan houkutellut uimaan, pitihän sitä kuitenkin varpaita hieman kastaa.

Nukuttuamme yön yli, keitimme aamukahvit trangialla ja nautimme vielä kauniista maisemasta. Aamupalan jälkeen lähdimme ajamaan kohti Kielin kanavaa.

Trangia oli reissun aikana kovalla käytöllä

Kieliin oli vain lyhyt matka nykyisestä leiripaikastamme. Kielin kanavalla menikin yllättävän pitkään. Katselimme siellä isojen laivojen sulutusta, kävimme katsomassa vanhaa majakkaa ja nautimme muuten vain kesäkelistä.

Kielin jälkeen lähdimme ajamaan kohti Alankomaita. Matkalla päästiin autobaanalla vähän kokeilemaan Teslan tehoja. 201km/h oli vauhti kovimmillaan, mutta keskimäärin etenimme noin 150km tuntinopeutta. Naureskelimme, että aina takaa tulee joku, joka ajaa vielä vähän kovempaa. Saksan autobaanalla ajo oli kuitenkin varsin sujuvaa ja matka eteni varsin jouhevasti. Tiet tähän mennessä sekä Tanskassa että Saksassa pikkuteitä myöten loistokunnossa. Sellaisilla teillä ajelee mielellään.

Nopeudet Saksan autobaanalla melkoiset, viimeisen 10km keskikulutus 355Wh/km. Tämä tietenkin vain pätkittäin.

Auton nopeuden noustessa tietenkin myös kulutus nousi. Sähköautojen määrä Saksassa on kuitenkin moninkertainen Suomeen verraten ja sähköautojen latauspisteitä löytyy riittävästi joka paikasta, joten huolettomasti uskallettiin lasketella hieman kovemmilla kulutuksillakin. Hymy taisi ajon aikana olla koko ajan korvissa, paitsi Hampurin kohdalla. Hampurissa tie oli ruuhkautunut onnettomuuden takia ja hetkellisesti matkan eteneminen oli hyvin hidasta. Seisoimme noin tunnin verran ruuhkassa. Ruuhkassa seistessä Sami keskittyi liikenteeseen ja minä varasin meille viikonlopuksi majoituksen Hollannin maalaismaisemista. Etenimme iltaa kohden majapaikkaamme.

Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 Responses to Kesäloma 2023 – Road Trip Eurooppaan

1. Katriina sanoo:

No ainakaan auto ei myrskyssä kaatunut Tanskassa. Kerran sidoin teltan Rødbyssä varmuuden vuoksi köydellä auton vanteeseen kiinni, että ei tarvitsisi pimeässä kömpiä ulos romahtaneesta teltasta ulos lasten kanssa. Se oli silloin muinoin, kun ei vielä ollut kännyköitä, Juutinrauman siltaakaan ja ajeltiin dieselillä. Hampurissa on aina ruuhkaa syystä tai toisesta. Kerran oli täpärällä, että ehdin lautalle Kielistä Göteborgiin. Se reitti lyhentää Ruotsin läpi ajoa monta tuntia. Toisella kerralla paluumatkalla oli maastopalo moottoritien vieressä. Piti seisoa ruuhkassa, kunnes palo oli sammutettu. Joskus on vain liika autoja yhtaikaa matkassa. Matkalla sattuu ja taphtuu. On hauska lukea teidän Road-trippiänne. Hollanti on minulta näkemättä ja kokematta.

• Tuomola Katja sanoo:

Hei Katriina,
      Tosiaan reissussa aina sattuu ja tapahtuu. Road tripin seuraava osa kertoo hieman tarkemmin, mutta niin jäi meilläkin se ehkä eniten odotettu Hollannin kierros hieman lyhyeksi. Ehkä sinne jonain päivänä pääsee vielä katselemaan tuulimyllyjä ja puukenkiä, mutta upeinta olisi joskus nähdä se tulppaaniloisto, joka siellä keväisin on.