Roadtrip 2022

Tesla nimeltä Kirsikka

Vihdoin koitti se kauan odotettu kolmiviikkoinen. Lomaa oli viimeksi ollut joulun ja uudenvuoden välipäivät. Toki pari pidennettyä viikonloppua oli kevääseen mahtunut, mutta varsinaista lomaa ei ollut yli puoleen vuoteen. Arki oli vihdoin tasoittunut kuluneen kevään aikana viimevuotisen vesivahingon jäljiltä ja loman odottelu tuntui ikuisuudelta jo toukokuusta lähtien. Jälleen kerran olimme päättäneet suunnata Norjaan, mutta tällä kertaa meitä kuljetti asuntoauton sijaan täyssähköauto Tesla, jonka keväällä ostimme. Reissun teko siis poikkesi hieman perinteisestä.

Selvennykseksi kerron pari asiaa Teslasta heille, jotka eivät kyseistä kulkupeliä tunne.
Tesla on täyssähköauto, jota voidaan ladata erilaisissa sähköautojen latauspisteissä. Latausasemia löytyy tänä päivänä kauppojen, työpaikkojen, huoltoasemien, hotellien ym. pihoilta ja parkkihalleista. Latausasemia on monenlaisia erilaisella teholla ja erilaisella hinnoittelulla paikasta ja sähköyhtiöstä riippuen. Teslalla on kuitenkin olemassa oma maailmanlaajuinen latausverkostonsa Tesla Supercharger. Arkikielessä näistä Teslan omista asemista puhutaan supereina. Tietyin kriteerein Teslan lataaminen on ilmaista näillä supereilla ja meillä juurikin on sellainen auto, johon kuuluu ilmaiset lataukset. Lisätietoa näistä löytyy ihan googlettamalla.

Tesla Supercharger

Toinen tärkeä tieto Teslasta on siinä olevat ilmastointiin liittyvät ominaisuudet. Kesän ensimmäisten reissujen kohdalla jo näistä hieman kerroinkin, mutta kerrataan vielä. Eli Teslassa on sellainen asetus kuin Camp mode, joka siis on tarkoitettu nimenomaan autossa nukkumista varten. Camp mode pitää auton sisätilan viileänä/lämpimänä itse määriteltyjen asetusten mukaan. Nukkumispaikka saadaan kaatamalla takapenkit ja asettamalla patjat kaadettuejn penkkien päälle. Tällainen Camp mode -ominaisuus saattaa olla muissakin sähköautoissa, mutta oma kokemukseni sähköautoista perustuu vain Teslaan. Teslan ilmastointiin liittyy muitakin asetuksia, mutta ne eivät ole oleellisia tämänkertaisessa reissukertomuksessamme.

Lähdetäänpä siis matkaan….

Reissun aloitus

Reissusuunnitelmana oli lähteä laivalla Turusta Tukholmaan ja tutustua hieman laajemmin Ruotsiin. Tähänastiset kokemukset Ruotsista rajoittuivat lähinnä Tukholman risteilyyn ja edellisestä risteilystä oli kulunut jo monta vuotta. Pakkasimme auton edellisiltana lähtökuntoon ja aamulla lähdimme liikenteeseen. Ajoimme Turkuun Tampereen kautta, koska veimme koiran reissun ajaksi veljelleni hoitoon. Auto oli pakattu tupaten täyteen tavaraa ja olimme aivan varmoja, että kaikki mukaan pakattu oli tarpeen.

Ajomatka Tampereelle sujui oikein loistavasti runsaista tietyöalueista huolimatta. Jätimme koiran kaatosateessa hoitoon ja jatkoimme matkaa Turkuun. Toivoimme, että koko loma ei olisi yhtä kaatosadetta. Päästyämme Turkuun kelikin oli muuttunut aurinkoiseksi ja melko kuumaksikin. Turussa kiertelimme kaupunkia ja nähtävyyksiä, osittain siitäkin syystä, että olimme jatkuvasti väärällä kaistalla. Tästä tuli jo ihan vitsi reissumme aikana. Onneksi aikaa oli kuitenkin varattu reilusti, joten pieni kiertely ei mitään haitannut. Kävimme katsomassa, mistä laivaanlähtö tapahtuu ja ajelimme kaupunkipotkulaudoilla hieman paikkoja katselleen. Lisäksi kävimme ihastelemassa Turun linnaa. Otimme muutamat valokuvat Turun linnalla ja sitten ajelimme Hesburgeriin hakemaan ruokaa. Söimme burgeriateriat autossa odotellessamme laivaannousua.

Laivalle päästyämme katselimme laivan lähtöä kannelta ja sitten siirryimme Taxfreen kautta hyttiin nukkumaan. Kello oli laivan lähtiessä Turusta noin 20.30. Yöllä käytävillä oli hirveä mekkala ja tuntui, ettei sängyssä osannut nukkua. Laiva oli Tukholman satamassa aamukuudelta. Olimme varanneet laivalta aamiaisen ennen laivasta nousua, jotta ensimmäisenä maissa ei tarvitse etsiä ruokapaikkaa, joka olisi auki klo 6 aamulla.

Söimme mahat täyteen ja maihinnoustuamme lähdimme ajelemaan ensimmäiselle laturille. Aamukuuden aikaan ei ruuhkaa laturilla ollut ja muutenkin Ruotsissa oli laajemmat latausasemat. Tämän jälkeen ajoimme Örebrohon katsomaan Örebron linnaa. Olimme niin ajoissa liikkeellä, että emme päässeet tännekään linnaan sisään, koska se avautui vasta myöhemmin päivällä. Örebrossa oli myös jokin taidetapahtuma alkamassa, joten pitihän sitä ottaa valokuvia taiteesta vaikkei siitä mitään ymmärrettykään. Hauskoja innovaatioita siellä tuntui olevan. Kaikki oli vielä niin alkutekijöissään, että olisi ollut hauska olla päätapahtumassa mukana, mutta oletettavasti se oli vasta parin päivän päästä.

Katselimme muitakin paikkoja, missä voisimme käydä, mutta matkan varrelta ei sellaisia juuri löytynyt, koska ajatukset olivat jo Norjassa, johon oli ennustettu huonompaa keliä loppuviikkoon. Siltä osin siis suunnitelmat tutustumisesta Ruotsiin muuttuivat jo ensimmäisenä päivänä ja jatkoimme matkaa kohti Norjan rajaa.

Löysimme yöpaikan Ruotsin ja Norjan rajan tuntumasta. Leirintäalue oli tosi pieni ja melko vanhanaikainen. Olimme paikalla melko hyvissä ajoin, joten saimme valita telttapaikan, mihin asettua. Tietenkin juuri silloin, kun piti tavaroita ruveta purkamaan, alkoi satamaan. Illan aikana sinne tuli muitakin telttailijoita, joista yksi oli oletettavasti suomalainen, koska auton rekisteritunnus oli suomalainen. Emme kuitenkaan nähneet kyseistä auton kuljettajaa. Telttailualue oli aika ison mäen alapuolella ja melko kaukana wc- ja suihkutiloista. Oli ärsyttävää kävellä vessaan pitkä matka ja jyrkkä ylämäki. Tästä opimme seuraavia alueita varten katsomaan, että wc löytyy telttapaikan lähettyviltä. Aamulla jatkoimme matkaa Norjan puolelle jo ennnen kahdeksaa. Telttailualueella ei näkynyt minkäänlaista liikehdintää vielä siinä vaiheessa. Eli tälläkin kertaa tutustuminen Ruotsiin jäi melko pieneksi.

Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.