Yhden yön reissu

Kevään saapumista odotellessa oli pakko päästä edes pienelle puskareissulle. Tänä talvena lunta ja pakkasta on riittänyt, joten kevät saisi jo saapua. Onneksi kelit ovat olleet jo lämpimämpiä ja lumet sulavat kohisten. Kaikki kuitenkin tuntuu tapahtuvan aivan liian hitaasti. Päätimme lumitilanteesta huolimatta suunnata yhden yön reissulle johonkin.

Aloitimme jo viikolla katselemaan, mihin sitä voisi lähteä. Kävimme henkilöautolla katselemassa lähiseutujen puskia, josko johonkin pääsisi. Kiertelimme pitkin pitäjiä varmaan 100 kilometriä etsien mukavaa puskaa lyhyen matkan päästä, koska olimme reissussa vain yhden yön. Suureksi pettymykseksemme edes tietä Ketturiutalle ei ollut aurattu, joten mahdollisuutemme päästä mihinkään muaallekaan olivat minimaaliset. Ketturiutta on kuitenkin suosittu retkeilyaluekohde sulan maan aikaan, joten tämä antoi suuntaa siitä, että tuskin muuallekaan pääsisimme. Siinä ajellessamme pohdimme, että olisi helppoa lainata mökkipihoja, jotka eivät lainkaan ole talvikäytössä, mutta mistä sitäkään lähteä selvittelemään.

Kävimme samaisella ilta-ajelulla tutustumassa Vidnäsin kartanon alueelle tulevaan leirintäalueeseen. Vidnäsin kartanolla on aikanaan kuvattu myös Uuno-elokuvia. Otimme seuraavana päivänä yhteyttä alueen uusiin omistajiin selvittääksemme, millaisella aikataululla leirintäalue on avautumassa. Saimme vastaukseksi, että toukokuun aikana pitäisi kaupungilta tulla viimeiset luvat ja toiminta voisi alkaa. Täytynee ehkä joskus käydä tutustumassa tähänkin paikkaan, kunhan saavat paikan auki.

Loppuviikkoa kohden Samilla tuli mieleen, että eräällä frisbeekaverillamme on mökkejä vuokrattavana. Mietimme, olisikohan hänellä paikkaa, johon pääsisimme autolla talvisaikaan. Jukolan lomamökit sijaitsivat vain noin 20 km päästä kotoa, joten se olisi varsin oivallinen paikka yhden yön retkeen.

Lauantai aamupäivällä lähdimme ajelemaan kohti Jukolaa ja matkan varrella poikkesimme hoitamassa pari muuta asiaa. Noin puolen päivän tienoilla saavuimme kohteeseen ja kiertelimme katselemassa, mihin auton parkkeeraisimme. Lumen peittämällä alueella ei montaa vaihoehtoa ollut, joten jätimme sen navetan eteen. Asettelimme kaikki paikalleen kiiloja myöten ja seuraavana aikomuksenamme oli syödä ruoka.

Olin pakannut mukaan valmiit ruoat, jotka piti vain lämmittää, joten ruokaa oli nopeasti saatavilla. Tai niinhän sitä luulisi, sillä ennen ruoan lämmitystä tuli mieleen, että viime reissun jälkeen siivosimme auton totaalisesti kaasupulloja myöden. Tämän seurauksena meillä ei ollutkaan kuin yksi lähes tyhjä kaasupullo mukana. Pohdimme hetken, että otammeko riskin, että kaasu loppuu yöllä eikä meillä ei ole vaihtopulloa vai lähdemmekö hakemaan sen kotoa… Tätä ei kauaa tarvinnut miettiä, koska vaihtoehto yökaasusta ei kuulostanut lainkaan hyvältä. Otimme kiilat ja suojapeitteet pois ja lähdimme käymään kotona hakemassa toisen kaasupullon. Onneksemme emme olleet satojen kilometrien päässä kotoa vaan ihan melkein naapurissa.

Kävimme hakemassa kaasupullon kotoa ja suuntasimme uudestaan Jukolaan. Nyt meillä oli siellä jo valmiiksi tiedossa paikka, johon asetuimme ja pystyimme jatkamaan siitä, mihin jäimme. Kun auto oli aseteltu paikalleen, söimme ja menimme päiväunille. Päiväunien jälkeen, kahvit juotuamme lähdimme hakemaan puita ja kantamaan vettä saunaan, sillä meille oli tarjottu mahdolllisuus lämmittää myös sauna. Tämä oli parempi kuin hyvä uutinen, koska saunominen on ehdottomasti paras tapa irtautua arjen kiireistä.

Haimme puita puuvarastosta, jota lumihanki ympäröi vahvasti. Polviin asti olevassa lumessa rämpiminen puita kantaen saattoi olla varsin hauska näky, mutta onneksi kukaan ei ollut näkemässä. Vettä saunaan haettiin jo valmiiksi tehdystä avannosta. Avannon reunoista näki mukavasti, kuinka paksu jääkerros olikaan. Saunan lämmetessä tutustuimme navettaan, jonka alaosa oli nimetty suksibaariksi. Suksibaarissa oli myös kuvaukseen tarkoitettu kehys, jonka avulla saisi upeita kuvia pellon laidalta. Tottakai otimme itsekin kuvat meistä siinä.

Suksibaari
Kuvausnurkka

Koko lauantaipäivä oli ollut kovin harmaa ja iltaa kohden nousi vielä kova lumimyräkkä. Se oli onneksi nopeasti ohi, koska aamulla herätessämme taivas oli sininen ja aurinko paistoi. Vietimme päivän vielä Jukolan mailla nauttien vapaapäivästä ja auringosta. Otin myös muutamia valokuvia. Täytyy itsekin pitää mielessä tämä paikka, josko joskus juhlapaikkoja mietitään.

Saunaan menossa

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.