Kesäkauden aloitus

Eikös silloin kesäkausi ala, kun kelloja siirretään..? Niinpä aloitimme vuoden 2019 kesäkauden puskaparkista Kopparnäsissä 29.3.2019. Se reissu oli loistava kauden aloitus karavaanailulle tai oikeastaan puskailulle. Kahden koiran kanssa liikkuessa puskaparkit ovat helpompia kuin leirintäalueet, niinpä suosimme enemmän sitä matkailun muotoa.

No siitä Kopparnäsin viikonlopusta intoutuneena lähdimme perjantaina 5.4. meidän lempparipaikkaan Pistohiekalle. Ihastelimme maisemia matkalla jo ja mielessämme istuimme auringon laskun aikaan rantapaikalla grillimakkarat grillissä tiristen…

Intoa täynnä, kohti Pistohiekkaa.

No, pääsimme vihdoin Puumalaan ja tieltä jo näimme sen ihanan rantapaikan täysin sulana lumesta ja täydellisessä auringon paisteessa. ”Jes, kohta ollaan perillä!” Vilkku päälle kääntyäksemme siihen ihanalle paikalle auringon paisteeseen ja mitä sitten tapahtuikaan, risteyksessä oli jäinen lumivalli ja olimme jättäneet lumilapion ja hiekkaämpärin kotiin, kun olihan jo viime viikonloppuna ollut niin ihanan lämmintä ja keväistä, lumettomuudesta puhumattakaan. Totuus iski vasten kasvoja, mitäs nyt tehdään?!

Kaivoimme pikaisesti puhelimet esiin ja katsoimme seuraavaa ”puskaparkkia,” koska onhan niitä nyt tällä alueella. Vaan kuinkas kävikään, puskaparkkeja ei juuri ollut näköpiirissä, ei ainakaan sellaisia, jotka sopisivat meidän ajatukseen kivasta viikonlopusta. Ei muuta kuin auto parkkiin ja mietintämyssy päähän, että mihin suuntaan lähdemme, olimme kuitenkin ajaneet jo 150km kotoa päästäksemme aina niin ihanalle ”Pistikselle.” Päätimme lähteä sitten takaisin päin, ettei ajella ainakaan yhtään kauemmas enään. Suunnaksi otimme Mikkelin.

Ettei nyt sitten liian helpolla päästäisi meidän epäonnen reissusta, päätti kulkupelimme sytyttää moottorin merkkivalon. ”No tämä tästä vielä puuttui” totesi isäntä. Onneksi hän ei ole neuvoton autojen suhteen ja päätti pysäyttää hetkeksi lähimmälle bussipysäkille, koska se usein auttaa tällaisissa tilanteissa, olihan automme juuri huollettu ja katsastettu, joten ei tässä varmasti ole huolen häivää. Mutta, reissuumme sopien, autopa ei meinannutkaan käynnistyä enään. Pienet ärräpäät siinä pääsi isännältä ja eikun tutkimaan asiaa. Huh, onneksi auto pian käynnistyikin!

Ajelimme Anttolan läpi ja ajattelimme, että veneenlaskupaikalla voisi yöpyä, kun järvikin oli vielä jäässä. Löysimme Anttolasta venesataman ja pysähdyimme siihen. Hetkeksi. Katsottuamme rauhallisen nurkkauksen alueelta, huomasimme, että vieressä on pieni kaivinkone ja epäilykset heräsivät; ”Tulevatkohan he aamulla jatkamaan?” Emme siis jääneet siihenkään ja matka kohti Mikkeliä jatkui taas. Katsoimme Mikkelin alueen laavut ja kodat ja tutustuimme Retkipaikka -sivuston antiin, josko löytäisimme kivan paikan, missä yöpyä. Epävarmoina teiden kunnosta, päätimme kuitenkin ajaa Mikkeliin asti ja katsoimme sieltä frisbeegolfradan parkkipaikan ja totesimme, että tässä nyt sitten ollaan ja PISTE. Saatiin yö nukuttua ja aamulla ennen klo 9 lähdimme jatkamaan matkaa Repovedelle.

Repovesi sijaitsee meiltä 80km:n päässä, mutta ei vaan ole koskaan tullut käytyä kyseisessä paikassa. Kerta se on ensimmäinenkin, vaan vuodenaikaa olisi ehkä voinut hieman miettiä. Tämä tutuksi tullut lumikinos yllätti Repovedelläkin, mutta se ei estänyt meidän perille pääsyä. Tie oli pitkä ja hiekkainen, muutamia jäisiä kohtia lukuunottamatta, mutta pääsimme kohteeseen. Ah, fiilis oli mahtava!

Retkieväänä Chili Con Carne + riisi

Ei muuta kuin ruoan laittoon ja sen jälkeen nauttimaan Repoveden kansallismaisemista. Kamera kainaloon ja lähdin kuvailemaan lähiympäristöä linnunlaulua kuunnellen. No linnut lauloivat vähänlaisesti ja keväinen lämpökin oli hieman kaukaista ajattelua metsäpoluilla. Kuvaamisen sijaan sai keskittyä pystyssä pysymiseen, koska polut olivat jäässä. Kevätmielellä reissuun lähtiessä ei ajatellut, että nastakengät olisi vielä olleet tarpeen. Vajaa 3km riitti lenkiksi ja autolle päästessä kahvi tuoksui ulos asti. Parasta oli ottaa kuppi kuumaa kahvia ja nauttia kevätauringosta retkituolilla istuen. Linnutkin alkoivat laulaa ja lämpö valtasi mielen, ei tämä niin huono reissu ollutkaan!

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 Responses to Kesäkauden aloitus

1. Tuula sanoo:

Ensi viikolla jopa 20 cm lunta joten aura mukaan, Ihan hyvä toi blogi

2. Erjuli sanoo:

Hyvä idea bloggailla. Tiiä mitä kivoja ideoita ittellekin tulee tän myötä.