L niinkuin loma, osa 1.

Kuten moni muukin reissu, myös tämä alkoi ajamalla Mikkeliin. Mikkeliin käy matkamme aika usein, tällä kertaa tarkoituksena oli mennä mökille, jossa ohjelmassa laituritalkoot. Mökille tuli myös Samin veli perheineen, jotta laituri saatiin kunnostettua. Lisäksi Mikkeliin oli muutakin asiaa autoon liittyen.

Lähdimme siis matkaan Helatorstaina illansuussa. Poikkesimme Mikkelin hiidenkirnulla ja sen jälkeen etsimme sopivan rauhallisen paikan, jossa yöpyä. Yöpaikkana oli vain eräs parkkipaikka hieman sivummalla kaupungista. Nukuimme yön yli ja aamulla suuntasimme asioita hoitamaan. Ajelimme päivällä katsomaan vielä uusia puskia ja löysimmekin yhden mukavan uimarannan. Uimaranta sijaitsi kuitenkin hieman liian lähellä omakotitaloa, joten koimme, ettei tämä ainakaan ole sellainen puska, jossa viitsii yöpyä. Teimme siinä ruoan ja nukuimme päiväunet ja sitten siirryimme mökille iltapäivän puolella.

Lounaspaikkamme perjantaina

Mökillä aika meni auringosta nauttien, saunoen ja valokuvatessa. Olimme ottaneet kameran jalustan mukaan reissulle, joten mökillä oli hyvä testailla sen käytettävyyttä enemmänkin. Lauantaina miehet hyppäsivät kahluusaappaisiinsa ja korjasivat laiturin. Illan saunan yhteydessä pääsikin jo uimaan, kun uimalaiturin rappuset oli saatu paikalleen. Kävin kyllä jo edellisviikonloppuna meressä pulahtamassa, joten vesi ei tuntunut lainkaan niin kylmältä kuin viikko sitten. Istuimme iltaa nuotiolla puolille öin, kunnes ilma kylmeni niin, että oli parasta kömpiä peiton alle. Veneillessämme saaresta rantaan autolle nukkumaan, näimme kauniin auringonlaskun. Siihen näkymään ilta oli hyvä päättää.

Sunnuntain koittaessa olimme suunnitelleet, että lähdemme Savitaipaleen suuntaan Viktorin rantaan, mutta suunnitelmat muuttuivatkin viime hetkellä. Olimme jo aiemmin puhuneet, että lähdetään Itä-Suomen kierrokselle. Tarkoituksenamme tosin oli lähteä Lappeenranta-akselilta alaspäin rajan tuntumassa ja päätyä rannikkoseudulle loppuviikosta. Pian kuitenkin huomasimmekin olevamme Varkaudessa, sitten Joensuussa ja päädyimme Ilomantsiin. Itä-Suomen reissumme alkoikin hieman pohjoisemmasta kuin alunperin suunnitelimme.

Ilomantsissa oli paikka nimeltä Kaunisjärvi, jonka löysimme puskaparkkikartasta. Paikka oli nimensä veroinen ja perille päästyämme emme kauaa miettineet jäisimmekö tähän. Suorastaan levitimme tavarat autosta ulos välittömästi, kun saimme sen parkkeerattua. Alueella oli kota ja sivummalla kai olisi ollut huussikin. Sitä emme käyneet katsomassa, koska olihan meillä oma wc mukana. Mutta se järvi – uskomattoman kirkasta vettä. Kuin merivesi Turkin auringossa, tosin lämpötila oli jotain aivan muuta, kuin mielikuvissani siintävä meri. En voinut olla ihastelematta kirkasta vettä ja sen rauhoittavaa liplatusta. Kaunisjärvi oli syvällä metsässä, kaukana kaikesta. Jossain taustalla käki kukkui ja peipot visersivät puiden oksilla. Lomafiilis oli huipussaan!

Kaunisjärvi

Seuraavaksi teimme ruokaa. Ruoaksi olimme ostaneet hampurilasitarvikkeet, koska saimme mökiltä lähtiessämme Samin äidiltä matkaan mukaan kalapihvejä. Teimme kalahampurilaisia ruuaksi ja söimme ne markiisin alla ulkosalla. Tuuli tuiversi kuitenkin turhan kovasti, joten siirryimme ruoan jälkeen sisätiloihin hetkeksi tv:n ääreen. Tuulen hellittäessä kaivoimme kameran jalustoineen esiin ja lähdimme kuvailemaan peilikirkkaaseen veteen muodostuneita heijastumia. Näkymä oli mitä kaunein.

Maanantaiaamun aamupala maistui herkulliselta markiisin alla. Lenkitin koiran ja sillä välin Sami jo kasailikin markiisit ym. pois, jotta pystyimme taas jatkamaan matkaa.

Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.