Kesäloma 2019, osa 1

Torstai 6.6.2019

Se hetki, jota odotetaan ympäri vuoden, siitä jaksetaan aina haaveilla ja sitä suunnitellaan – kesäloma. Kuten myös omalla kohdallani, tätä päivää on odotettu. Päästiin käynnistämään kaksio torstaina. Tässä kohtaa voin kiittää vuorotyötä, että vapaapäivien avulla loma pääsi alkamaan jo muutamaa päivää aiemmin. Virallisesti se siis alkaa maanantaina 10.6.

Tuo torstai oli myös omalla tapaa eräänlainen siirtymävaihe työelämässä. Kesäloman jälkeen uudet tuulet puhaltavat, tosin toistaiseksi vain vuoden loppuun asti, mutta kuitenkin. Uuden työn myötä siirryn arkityöhön, jolloin kaksio saa käynnistyä entistä useammin. Täytynee kyllä todeta, että viimeisen vuoden sisällä on tullut tutustuttua Suomeen enemmän kuin viimeisen 10 vuoden aikana.

Tämän reissun alkajaisiksi suuntasimme – yllätys, yllätys – Pistohiekalle. Keli mitä mahtavin, lämpötila ulkona +26 ja fiilis sitäkin mahtavampi, koska olihan loma!

Asetuimme rantapaikalle, levitimme markiisin ja rupesimme pohtimaan saunan kasausta. Saunan kasaamisessa olikin pohtimista. Ei niinkään siinä teknisessä toteutuksessa, mutta siinä, mihin se pystytetään. Valitsimme Pistohiekalta keskeisimmän rantapaikan ja rupesimme miettimään, että teltan kasaus ”samalle tontille” ei oikein onnistu, koska männyn oksat ovat aika matalalla tässä. Teltta myös kasattava lähelle meitä ja huomioitava veden kantaminen. Kaivoimme peräkontista metrimitan ja rupesimme mittailemaan aluetta, johon saisimme teltan järkevästi kasattua. Pienen epäröinnin jälkeen päätimme kuitenkin laittaa telttasaunan aivan viereemme. Alueen ehkä toiseksi keskeisemmälle paikalle. On ainakin mahtavat maisemat saunan ikkunasta.

Torstai vaihtui iltaa ja aurinko alkoi laskemaan. Saunan löylyt hikisen päivän päätteeksi teki todella hyvää, järvivesi oli ihanan lämmintä ja uiminen auringonlaskussa kruunasi päivän. Tätä on loma!

Perjantai 7.6.2019

Perjantaiaamu valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Aamukahvi maistui erinomaiselta järvimaisemaa ihastellessa. Aamun aikana muutamat autokunnat tekivät tilaa uusille tulijoille ja jatkoivat itse matkaansa seuraavaan kohteeseen. Perjantai -aamupäivä meni lähinnä nautiskellessa auringonpaisteesta ja uidessa. Iltapäivän puolella uusia autokuntia alkoi saapua viikonlopun viettoon. Osa oli jo tullessaan varsin hilpeissä tunnelmissa. Iltapäivä kääntyi illaksi ja sauna lämpesi taas illan aikana. Sauna kiinnosti myös lähiympäristössämme olevia ihmisiä, joten ”naapuritkin” pääsivät testaamaan saunan.

Näkymä saunan ikkunasta

Illan aikana teimme paremmin tuttavuutta erään pariskunnan kanssa, jonka tapasimme ensimmäisen kerran äitienpäivän miitissä Pistohiekalla. On mahtavaa jutella ihmisten kanssa, joiden kanssa tuntuu, kuin olisi aina tunnettu. Jatkoimme oikeastaan koko viikonlopun heidän kanssaan. Viini maistui perjantai-iltana hieman liiankin hyvältä, lauantai -aamuna se kostautui pahoinvointina.

Lauantai 8.6.2019

8.6.2013

Kuusi vuotta sitten, kaunis kesäinen lauantai, oli erittäin merkityksellinen elämässämme. Silloin sanoimme toisillemme ”tahdon.” Tätä hääpäivää vietimme hieman erilaisissa tunnelmissa.

Saimme vieraaksi vanhempani ja toisen pikkuveljistä. He tulivat nauttimaan kesäpäivästä Pistohiekalle ja muistelemaan vanhoja aikoja. Pistohiekka oli ollut hyvinkin suosittu heidän nuoruudessaan.

Keittelimme kahvit ja söimme retkieväitä. Eväänä meillä oli karjalanpiirakoita ja juustoa sekä meetwurstia. Aina sitä ihmettelee, miten niinkin arkinen ruoka maistuu niin herkulliselta ulkoilmassa ja hyvässä porukassa. Nautimme sen jälkeen jälleen auringosta ja uimisesta. Iltapäivää kohden rupesi kertymään tummia pilviä taivaalle ja saimme niskaamme ukkoskuuron. Hetkeksi siirryimme sisätiloihin ja sitten laitoimmekin saunan lämpeämään.

Saunan jälkeen tehtiin hyvät ruuat ja vuorossa oli telttasaunan purkaminen, jotta pääsimme siirtymään toisaalle, koska aiemmin mainitsemani ”hilpeänä” paikalle saapuneen autokunnan juhlat jatkuivat edelleen ja itse kaipasimme jo hieman rauhallisempaan paikkaan.

Lauantai-illaksi siirryimme tuttavapariskunnan kanssa hieman rauhallisemmalle alueelle ja mitäpä muutakaan kuin kävimme taas telttasaunan kasaamisen pariin. Kasasimme saunan tähän ihanaan rauhalliseen paikkaan, saunoimme, teimme nuotion rannalle ja istahdimme nauttimaan kauniista auringonlaskusta. Olisipa tultu tähän paikkaan jo aiemmin. Tässä vaiheessa Pistohiekka jäi kakkossijalle. Tästä tuli lempparipaikkamme.. ..kunnes sunnuntaina oli aika lähteä seuraavaan kohteesen…

Sunnuntai 9.6.2019

Sunnuntaiaamuna itse nukuin pitkään. Isäntä oli herännyt jo hyvissä ajoin ja alkanut purkamaan telttasaunaa ennen kuin ennusteiden mukainen vesisade alkaisi. Niin ihanalta kuin tämä paikka oli tuntunut (ja sitä se olikin), iski totuus vasten kasvoja: ”Mitenköhän me päästään täältä pois?” Pehmeä maa yhdistettynä ylämäkeen ja asuntoautoon, ei ollut kovin hyvä yhdistelmä. Jätimme tarkoituksella takakontin tavarat vielä pakkaamatta ja yritimme päästä hieman kevyemmällä kuormalla liikkeelle. Arvaatte varmaan, miten siinä kävi.. no ei ainkaan kovin hyvin.

Onneksemme olimme liikkeellä yhdessä tämän toisen pariskunnan kanssa ja miehet yhdessä pohtivat, miten edetään. Rannan kupeesta löytyi lankun pätkä, jolla koitimme saada maahan uppoutuneita renkaita ohjattua. Oli siitä sen verran apua, että pääsimme lankun verran eteenpäin. Vaan sittenpä iski ongelma toiselta puolelta, eli renkaat kaivautui myös toiselta puolelta pehmeään maahan. Ei muuta kun kaivamaan köysi varastosta ja hinaushommiin. Se mitä meillä ei ole, ei tarvita. Karavaanarin tiepalvelu on sitten viimeinen vaihtoehto, mutta sitä ei onneksi tällä kertaa tarvittu vaan miehet onnistuivat hinaamaan auton mäen päälle ja pian pääsimme jatkamaan matkaa. Suuntasimme Vihantasalmen vanhalle leirintäalueelle ja asetuimme yöksi siihen.

Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

One Response to Kesäloma 2019, osa 1

1. Tuula sanoo:

Vaiherikas loman alku ja hyvää hääpäivää