Pääsiäinen 2019

Mitenkä sinun pääsiäisesi sujui? Meidän pääsiäinen alkoi torstaina 18.4. liikkuvan kaksion pakkaamisella. Tulossa oli neljän päivän reissu kahden aikuisen, yhden lapsen ja kahden koiran kanssa. Mukaan oli mahdutettava sekä kylmän että aurinkoisen kelin vaatteita, sekä kylmän että aurinkoisen kelin harrastusvälineet ja tietenkin grillattavat ja ei-grillattavat eväät. Jostain se oli aloitettava.

Vaatteiden pakkaaminen oli helppoa, koska tähän vuoden aikaan arkiaamutkin ovat kylmiä ja iltapäivällä vaatetusta tulee huomattaavsti keventää. Harrastusvälineiden pakkaaminen olikin sitten oma juttunsa, ihan kuin olisimme suuriakin urheilijoita, kun piti pakata kasa frisbeegolfkiekkoja, isännälle kalastusvälineet ja tietenkin taitettava pyörä matkaan mukaan. Uutena villityksenä harrastusrepertuaariini on tullut lintujen valokuvaaminen. Vaan valokuvaaminenhan se vasta välineurheilua onkin. Eli kameran lisäksi piti ottaa mukaan myös eri kokoisia objektiiveja. Ne eivät onneksi paljon vie tilaa. Lisäksi piti muistaa ottaa koirille vaatetta sekä aktiviteettia, koska lopullista matkan määränpäätä emme vielä tässä vaiheessa tienneet. Asuntoauto antaa onneksi sen mahdollisuuden, että kohteita ei välttämättä tarvitsekaan etukäteen tietää.

Viikonlopun frisbeekiekot

Perjantai aamupäivä koitti ja ensimmäisessä kohteessa meitä jo odotettiin, siispä kaupan kautta matkaan. Matkalla kävimme testaamassa Orimattilan frisbeegolfradan ja sen jälkeen asetuimme matkamme ensimmäiseen puskaparkkiin. Ensimmäisen yön puskaparkki oli siis sukulaisten pihassa. Illan aikana meillä oli tarjolla jos minkälaista hyvää ruokaa ja juomaa sekä tietenkin sauna.

Itse en ole mikään kummoinen kokki, joten meille tarjoiltu loimulohi oli ERITTÄIN suurta herkkua! Tosin, loimulohen valmistus aiheutti pieniä haasteita tuulen vuoksi. Voisi sanoa, että lohi oli hartaudella valmistettu. Lisäksi tämä erittäin herkullinen lohi koki myös kohtalonsa jalkapallomaalina sekä aiheutti palovammat kokille. Tämä kaikki taisi vain tehdä ruokailuhetkestä entistä nautinnolisempaa.

Lauantaiaamu valkeni aurinkoisena ja taivas oli pilvetön. Lämpötila ei päätä huimannut, mutta auringossa tarkeni vähän kevyemmässäkin vaatetuksessa. Aamupalan jälkeen jatkoimme matkaa kohti meren rantaa. Kohteeksi valikoitui Pyhtäällä sijaitseva virkistysalue Flakanäs. Tähän paikkaan tutustuimme jo viime syksynä, lähes ensimmäisten reissujemme yhteydessä. Saapuessamme virkistyalueelle, paikalla oli jo ennestään neljä asuntoautoa ja illan mittaan alueelle kerääntyi vielä muutaman autokuntaa lisää.

Flakanäsin virkistysalue

Flakanäsissä pääsin kuvailemaan taas lintuja. Kameran linssiin päätyi lähinnä lokkeja ja pikkulintuja, mutta myös kyhmyjoutsen, joka oli itselleni merkityksellinen. Rakastan kuvailla joutsenia, mutta kyhmyjoutsenesta en vielä aiemmin ollut saanut kuvia. Merimaisemat lumoavat minut aina, joten kuvia tuli muutenkin otettua – no, aika paljon.

Illan kruunasi erään autokunnan telttasauna, joka lämpesi rannassa ja lämmitti myös kanssaretkeilijöiden mieltä ja kehoa. Itse en ollut aiemmin telttasaunassa käynyt, mutta viimeiseksi kerraksi tämä ei varmasti jäänyt. Niin lempeät löylyt, mahtavat maisemat ja meren kohina taustalla – voiko enempää toivoa…

Sunnuntai menikin lähes kokonaan autossa istuessa, kun lähdimme Flakanäsistä aamulla kohti pääkaupunkiseutua. Pikainen pyrähdys pääkaupunkiseudulle siksi, kun sieltä pääsi matkassamme ollut nuori neiti takaisin kotiin näppärästi junalla. Junamatka Malmilta Pasilaan toi mieleeni muistoja ajalta, kun opiskelin Helsingin sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksessa, nykyisin taitaa nimeltään olla Stadin ammattiopisto. Siitä on nyt 11 vuotta aikaa, kun kouluni Malmilla lopetin. Paljon on sen jälkeen tullut jo lisää opiskeltua, mutta sieltä se ns. urani alkoi. Sunnuntai-iltapäivällä ajelimme vielä yhteen puskaan, lähemmäs kotia, Nurmaalle. Nurmaan uimaranta on meille mieleinen puska. Kesäaikaan toki siellä ei voi oleilla, mutta syksyllä ja keväällä yksi ”vakiopaikoistamme.” Ilta meni lintuja bongaillessa ja grillatessa. Tästä puskasta tosin sauna puuttui…..

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.